Zo proberen bedrijven in de elektrotechniek nieuw personeel te werven 

Binnen de elektrotechniek is er in grote mate sprake van personeelstekorten binnen bedrijven. Het lukt organisaties nauwelijks om de openstaande vacatures voor elektrotechnici gevuld te krijgen. Wat doen deze bedrijven om personeel voor zich te winnen? Hoe slagen zij erin om het bestaande personeel langer aan zich te binden? Enzovoorts. Employer branding speelt hierin een steeds belangrijkere rol. Dit artikel vertelt je meer over hetgeen dit inhoudt en de wijze waarop het wordt gebruikt om personeel te werven en te behouden.

Dit verstaat men onder employer branding

Bij employer branding gaat het over de toepassing van een marketingmethode om je als organisatie op de kaart te zetten als een aantrekkelijke werkgever. Feitelijk is het gericht op het opbouwen van een stevig werkgeversmerk, de letterlijke vertaling van employer brand. Middels deze vorm van marketing proberen bedrijven in de elektrotechniek zichzelf te onderscheiden van hun concurrenten om nieuw personeel voor zich te winnen. Bij sollicitatieprocedures gaat het nieuwe medewerkers al lang niet meer alleen om het geboden salaris; de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn minstens zo belangrijk geworden. 

Werk een eerste schets uit van een werkgeversmerk

Bepaal wat voor elektrotechnici essentieel is, om hun werk goed, efficiënt en met plezier uit te kunnen voeren. Denk bijvoorbeeld aan een modern vervoermiddel, kwalitatief goed gereedschap, enige vorm van flexibiliteit bij het plannen van hun opdrachten, enzovoorts. Een kort onderzoek op de werkvloer kan veel nieuwe inzichten geven. Wanneer je zelf nooit actief bent geweest als elektrotechnicus is het mogelijk niet eenvoudig hier zelf een eerste beeld van te schetsen; een kort onderzoek op de werkvloer helpt je hierbij. 

Laat elektrotechnici hun kennis op peil houden

De wereld rond de elektrotechniek ontwikkelt zich op een zeer hoog tempo. Dit maakt het voor medewerkers niet altijd even gemakkelijk om hun kennis op peil te houden. Als goed werkgever in de elektrotechniek is het raadzaam jezelf te positioneren als organisatie die medewerkers de kans biedt om zich te blijven ontwikkelen binnen hun vakgebied. Bied bijvoorbeeld regelmatig trainingen aan, die aansluiten op de laatste trends in de sector. 

Wat zijn de trends op het gebied van zonnepanelen en wat betekent dat voor het werk van de elektrotechnicus? Hoe kunnen de ontwikkelingen op het gebied van een smart home elektrotechnici straks beïnvloeden? Door trainingen aan te bieden die hierop aansluiten blijven collega’s hun kennisniveau verbeteren. Het werk van een elektrotechnicus is niet uitsluitend gericht op de uitvoering; doorontwikkeling is minstens zo belangrijk. 

Related Posts

Efficiënte KNX-systemen voor jouw gebouwautomatisering

Technologie blijft zich razendsnel ontwikkelen, en gebouwautomatisering speelt hierin een rol voor zowel efficiëntie als comfort. KNX-systemen staan voorop als het gaat om automatisering en bieden een geïntegreerde oplossing voor…

Bio-ethanol als duurzame verwarmingsoplossing

De wereld van duurzame energie is volop in beweging en dat merken we vooral bij de verwarmingsoplossingen voor woningen. In 2024 zien we dat steeds meer mensen op zoek gaan…