Vanaf 2035 mogen er in ons land geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht. Het aantal elektrische auto’s in Nederland groeit dan ook gestaagd. Het afgelopen jaar was ruim 30 procent van de nieuw geregistreerde auto’s in Nederland volledig elektrisch. Dit waren zo’n 114.000 exemplaren. Ten opzichte van 2022 waren dat er zo’n 7,5 procent meer. Waren de eerste elektrische auto’s voornamelijk zakelijke auto’s. Tegenwoordig kiezen ook steeds meer particulieren voor een volledig elektrische auto aan. Maar wat is nu precies zo handig aan een elektrische auto?
De verschillende voordelen van een elektrische auto
Een elektrische auto biedt veel voordelen ten opzichte van een auto met een verbrandingsmotor. Waren het in het begin vooral de fiscale voordelen voor zakelijke rijders de reden om elektrisch te gaan rijden, tegenwoordig is dit voor een veel bredere doelgroep. Het aanbod is de afgelopen jaren dan ook sterk gestegen, ook in het lagere segment. De fiscale voordelen zijn er nog steeds. Daar zullen we later op terugkomen. Er zijn echter ook een aantal andere voordelen te benoemen.
Schoon, betrouwbaar en comfortabel
Naast de fiscale voordelen zijn er nog diverse andere argumenten te benoemen, waarom mensen steeds vaker voor een elektrische auto kiezen. Zo zijn elektrische auto veel betrouwbaarder en comfortabeler dan een auto met verbrandingsmotor.
Een elektrische auto gebruikt geen fossiele brandstoffen. Je hebt geen last van uitlaatgassen en hij is dus veel schoner.
Bovendien maakt een elektrische auto veel minder geluid, schudt hij veel minder en ligt hij stabieler op de weg. Je hoeft ook niet meer te schakelen. Het rijden in een elektrische auto is dus veel comfortabeler. Bovendien zijn ze ook nog eens een stuk sneller dan de conventionele auto’s.
Doordat de motor van een elektrische auto nauwelijks aan slijtage onderhevige contactpunten heeft en er ook geen versnellingsbak wordt gebruikt, hoeft er maar heel weinig onderhoud te worden uitgevoerd. Hierdoor zijn de onderhoudskosten van een elektrische auto significant lager dan van een auto met verbrandingsmotor.
Je eigen laadpaal
Een elektrische auto wordt helemaal interessant op het moment dat genoeg zonnepanelen op je dak hebt liggen. Door een eigen laadpaal te laten installeren, kun je dan opladen met de door jouzelf opgewekte stroom. Zo bespaar je dus op jaarbasis flink wat geld.
Het is hierbij belangrijk om “slim” te gaan laden. Op dit moment is er nog de salderingsregeling voor het terug leveren van de door jou opgewekte stroom. Deze voordelen zullen echter langzaamaan worden afgebouwd. Er zijn nu al energieleveranciers die een vergoeding voor het terug leveren van stroom vragen.
Door te gaan laden op het moment dat de zon schijnt, gebruik je de door jouzelf opgewekte stroom die je dus niet meer hoeft terug te leveren.
Het is belangrijk dat je bij de aanschaf van een laadpaal goed kijkt naar de mogelijkheden ervan.
Fiscale voordelen
Om meer elektrische auto’s op de weg te krijgen, heeft de overheid een aantal fiscale regelingen voor zowel zakelijke als particuliere rijders. Deze zullen de komende jaren wel langzaamaan worden afgebouwd.
Zo betaal je vooralsnog geen BPM, in ieder geval tot 1 januari 2025. Hetzelfde geldt voor de Motorrijtuigenbelasting (MRB). In 2025 ga je 25 procent van de MRB betalen.
Bovendien geeft de overheid ook nog een aanschafsubsidie. Zo krijg je in 2024 op een nieuwe elektrische auto € 2.950 subsidie. Voor een tweedehands auto is dit € 2.000. Dit geldt ook voor private lease contracten.
Zakelijke rijders van een elektrische auto krijgen een verlaagde bijtelling.
De nadelen van een elektrische auto
Een elektrische auto biedt dus vele voordelen. Er kleven echter ook een aantal nadelen aan een elektrische auto.
Allereerst is dit de aanschafprijs. Ondanks de fiscale voordelen, ligt de prijs voor een elektrische auto een stuk hoger dan die van een auto die op benzine of diesel rijdt.
Een ander veel gehoord argument om nu nog niet voor een elektrische auto te kiezen, is de beperkte actieradius. Veel elektrische auto’s hebben een beperkt bereik van tussen de 300 en 450 kilometer. Bij kleinere modellen is dit meestal nog iets minder. Zeker als je lange afstanden rijden of met de auto op vakantie wilt, is dit dan toch een nadeel waar je zeker rekening mee moet houden.
Dan komen we uit bij een nadeel dat hieraan gerelateerd is, de snelheid van het opladen van de accu. Een benzine auto heb je in enkele minuten weer volgetankt. Het opladen van een elektrische auto duur via een snellader al snel 30 minuten. Bij een standaard oplaadpunt kan dit meer dan een uur duren. Als je thuis oplaadt, moet je rekening houden met een laadtijd tot wel 8 uur. Het aantal oplaadpunten is ook nog vrij beperkt, zeker in het buitenland.
We moeten hierbij wel zeggen, dat het aantal laadpunten fors aan het toenemen is, niet alleen in Nederland, maar ook in de omringende landen. Ook de kwaliteit van de accu’s wordt steeds beter en bieden dan ook een steeds groter bereik.
Conclusie
Zoals je hebt kunnen lezen, biedt een elektrische auto veel voordelen ten opzichte van een auto met een verbrandingsmotor.
De belangrijkste redenen om een elektrische auto aan te schaffen zijn de fiscale voordelen, de lagere onderhoudskosten en de comfortabele rijeigenschappen. Ze zijn bovenal veel beter voor het milieu. De grootste voordelen bereik je natuurlijk als je een eigen laadpaal hebt, in combinatie met zonnepanelen.
Zoals gezegd zijn er ook een aantal nadelen, zoals de hogere aanschafprijs, de beperkte actieradius en de lange oplaadtijd. Het is echter een kwestie van tijd dat dit door de autoproducenten wordt opgelost.
Rijd je relatief korte afstanden en vooral in Nederland, dan kun je uitstekend uit de voeten met een elektrische auto. Rijd je grotere afstanden en rijd je er ook mee in het buitenland, dan vergt die iets meer planning voor wat betreft het bijladen van de accu.
Of de nadelen van een elektrische auto opwegen tegen voordelen zal voor iedereen verschillend zijn. Ben je aan een nieuwe auto toe en heb je al zonnepanelen op je dak liggen, dan is absoluut de overweging waard.