We kennen op de Nederlandse markt aardig wat telefoonproviders. Dat is goed nieuws, want meer aanbieders betekent meer concurrentie. En meer concurrentie, dat leidt meestal weer tot lagere prijzen. Maar is de prijs het enige waar jij naar kijken bij het mobiele abonnementen vergelijken? Of zijn er andere factoren die jij net zo belangrijk of misschien zelfs wel belangrijker vindt?
Een lage prijs is lekker meegenomen
Ga je mobiele abonnementen vergelijken, dan is de prijs vaak het eerste criterium waar je naar kijkt. Logisch: we hebben er allemaal een hekel aan om meer te betalen dan nodig is. Iedere maand wat geld overhouden is wel zo lekker, toch? Veel vergelijkingssites gebruiken dan ook de prijs van de verschillende providers en abonnementen om mensen hun vergelijking te laten maken.
Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je geen appels met peren gaat vergelijken. Niet ieder abonnement biedt je precies hetzelfde, en je moet voorkomen dat je een abonnement dat je veel minder biedt gaat vergelijken met een veel uitgebreider exemplaar. Het is dan tenslotte niet zo vreemd dat het meest basic abonnement ook het goedkoopst is.
Een goed uitgangspunt is beginnen met wat je nodig hebt. Hoeveel belminuten, hoeveel data? Heb je dat in kaart gebracht, dan kun je gericht abonnementen met elkaar gaan vergelijken. Degene met de laagste prijs is dan waarschijnlijk het aantrekkelijkst.
Let op dat sim only abonnementen vergelijken weer iets anders is dan abonnementen waarbij je ook een toestel afneemt. Bij sim only gaat het uitsluitend om de kosten van het gebruik, terwijl je bij andere abonnementen ook de kosten van het toestel mee moet nemen in je berekeningen.
Stabiliteit en dekking zijn ook niet onbelangrijk
Ook al vinden we het belangrijk om zo goedkoop mogelijk uit te zijn, we willen wel graag goed gebruik kunnen maken van onze mobiele telefoon. Een paar euro per maand minder betalen vinden we fijn, maar niet als dat betekent dat we op veel plekken in het land nauwelijks dekking hebben, of vaker dan gemiddeld te maken krijgen met storingen en onze smartphone helemaal niet kunnen gebruiken.
Staar je dus niet uitsluitend blind op de prijs, maar kijk ook even naar wat de provider je verder te bieden heeft. Hoe zit het met de dekking, is deze landelijk en overal even goed? En hoe is de reputatie van de provider als het gaat om storingen? Is het maandelijks raak, of staat de aanbieder juist bekend als stabiel en storingsvrij? Allemaal zaken om mee te nemen voor je een nieuw abonnement afsluit.